Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 23.10.2018 року у справі №361/3476/17 Ухвала КАС ВП від 23.10.2018 року у справі №361/34...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

Іменем України

21 грудня 2020 року

Київ

справа №361/3476/17

адміністративне провадження №К/9901/63656/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т. Г.,

суддів: Рибачука А. І., Тацій Л. В.,

розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу №361/3476/17

за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Броварської міської ради Київської області, Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області про визнання незаконним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2018 року (колегія суддів у складі головуючого суддів - Федотова І. В., суддів: Літвіної Н. М. та Сорочка Є. О.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до виконавчого комітету Броварської міської ради Київської області, в якому просила визнати протиправною відмову Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області у наданні їй містобудівних умов та обмежень проектування житлового будинку і забудови земельної ділянки, розташованої в АДРЕСА_1, кадастровий номер 3210600000:01:019:004, викладену у листі від 17.08.2016 року №70-К.

2. Обґрунтовуючи позов посилалась на те, що їй на праві приватної власності належить земельна ділянка з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Проте, звернувшись до відповідача за містобудівними умовами та обмеженнями проектування житлового будинку і забудови земельної ділянки, отримала лист-відмову у їх наданні через те, що наміри забудови земельної ділянки не відповідають містобудівної документації.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. Рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 17 квітня 2018 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність виконавчого комітету Броварської міської ради Київської області та Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області щодо ухвалення законного та мотивованого рішення відносно звернення ОСОБА_1 про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки розміром 0,2 га, за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 3210600000:01:019:0040.

Зобов'язано Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області надати ОСОБА_1 містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки розміром 0,2 га, за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 3210600000:01:019:0040, на будівництво індивідуального житлового будинку.

В решті позовних вимог - відмовлено.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив про бездіяльність виконавчого комітету Броварської міської ради Київської області та Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області щодо ухвалення законного та мотивованого рішення по зверненню позивача з приводу проектування житлового будинку і забудови земельної ділянки. Вказав, що листи-відповіді відповідача не є рішенням спеціально уповноваженого органу містобудування та архітектури про надання містобудівних умов та обмежень або про відмову у їх наданні.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2018 року скасовано рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 17 квітня 2018 року та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.

6. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що цільове призначення земельної ділянки, яка перебуває у власності позивачки, не відповідає намірам забудови земельної ділянки (багатоквартирний будинок), що зазначено в розрахунку. Відтак, відповідач правомірно відмовив позивачці у наданні їй містобудівних умов та обмежень проектування житлового будинку і забудови земельної ділянки.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

8. Касаційна скарга аргументована тим, що лист-відповідь Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області є необґрунтованим, оскільки не містить посилань на конкретні підстави для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень та норми спеціального законодавства.

9. Верховний Суд ухвалою від 22 жовтня 2018 року відкрив провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2018 року.

10. Відповідач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень № 45928515 від 20.10.2015 року позивачці на праві приватної власності належить земельна ділянка площею 0,2 га, кадастровий номер 3210600000:01:019:0040, цільове призначення - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1.

12. Згідно листа виконавчого комітету Броварської міської ради Київської області від 23.06.2016 року №9-7-2108 ОСОБА_1 відмовлено у будівництві багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 (а. с.7).

13. Відповідно до листа Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області від 17.08.2016 року №70-К, у зв'язку із відмовою у будівництві вищевказаного об'єкту містобудування, управління не вважає за доцільне надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (а. с.8).

14. Питання будівництва індивідуальних житлових будинків по АДРЕСА_1 та по АДРЕСА_2 розглянуто на засіданні інвестиційної ради міста 04.01.2017 року.

15.04.01.2017 року на засіданні інвестиційної ради міста розглянуто питання будівництва індивідуальних житлових будинку по АДРЕСА_1 та по АДРЕСА_2 та рішенням інвестиційної ради відмовлено у будівництві індивідуальних житлових будинків: - по АДРЕСА_1, в зв'язку з тим, що наміри забудови земельної ділянки по АДРЕСА_1 (житловий будинок квартирного типу на 24 квартири) не відповідають містобудівній документації "Детальний план території VI житлового району. І етап. Схема планування території", затверджений рішенням Броварської міської ради від 14.06.2007 р. № 363-22-05 та відсутністю інженерних мереж водопостачання та каналізування в зазначеному районі; - по АДРЕСА_2, в зв'язку з відсутністю інженерних мереж водопостачання та каналізування в VI житловому районі, відсутня можливість підключення житлового будинку площею 1428,3 кв. м. до магістральних мереж водопостачання та каналізування та дотримання санітарних та будівельних вимог при будівництві. (а. с.12).

16.31 січня 2017 року ОСОБА_1 звернулася до головного архітектора м. Бровари начальника управління містобудування та архітектури Рибакової Л. Є. із заявою за №9-5-К-173 про надання містобудівних умов для будівництва індивідуального житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 (а. с.13).

17. За результатами розгляду звернення позивача ОСОБА_1 на засіданні інвестиційної ради міста було прийняте рішення відмовити в будівництві індивідуального житлового будинку (житловий будинок квартирного типу на 24 квартири). Дане рішення було прийняте враховуючи той факт, що наміри забудови земельної ділянки за вказаною адресою, не відповідають містобудівній документації, затвердженій рішенням Броварської міської ради від 14.06.2007 року № 363-22-05, а також у зв'язку із відсутністю інженерних мереж водопостачання та каналізування в зазначеному районі (а. с.14).

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

19. Відповідно до частини 3 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

20.8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

21. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

22. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

23. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду звертає увагу на таке.

24. Згідно частин 1, 2, 3, 4 статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" 17 лютого 2011 року № 3038-VI (далі - ~law16~), забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог ~law17~. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Відповідно до підпункту 9 пункту "а" частини 1 статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок.

~law19~ передбачено, що фізична або юридична особа, яка подала до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати вихідні дані для проектування об'єкта будівництва.

Основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Розгляд заяви та надання вихідних даних або прийняття рішення про відмову у видачі вихідних даних здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви. Рішення про відмову у видачі вихідних даних приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

25. Судами попередніх інстанцій встановлено, що за результатами розгляду звернення ОСОБА_1 від 29 лютого 2016 року №9-5-К-593 на інвестиційній раді міста було прийнято рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень по будівництву житлового будинку площею більше 300 кв. м. за адресою: АДРЕСА_1 (а. с.6).

Згідно листа виконавчого комітету Броварської міської ради Київської області від
23.06.2016 року №9-7-2108 ОСОБА_1 відмовлено у будівництві багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 (а. с.7).

Відповідно до листа Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області від 17.08.2016 року №70-К, у зв'язку із відмовою у будівництві вищевказаного об'єкту містобудування, управління не вважає за доцільне надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (а. с.8).

Питання будівництва індивідуальних житлових будинків по АДРЕСА_1 та по АДРЕСА_2 розглянуто на засіданні інвестиційної ради міста 04.01.2017 року.

Рішенням інвестиційної ради відмовлено в будівництві індивідуальних житлових будинків: - по АДРЕСА_1, у зв'язку з тим, що наміри забудови земельної ділянки по АДРЕСА_1 (житловий будинок квартирного типу на 24 квартири) не відповідають містобудівній документації "Детальний план території VI житлового району. І етап. Схема планування території", затверджений рішенням Броварської міської ради від 14.06.2007 року № 363-22-05 та відсутністю інженерних мереж водопостачання та каналізування в зазначеному районі; - по АДРЕСА_2 - у зв'язку із відсутністю інженерних мереж водопостачання та каналізування в VI житловому районі, відсутня можливість підключення житлового будинку площею 1428,3 кв. м. до магістральних мереж водопостачання та каналізування та дотримання санітарних та будівельних вимог при будівництві (а. с.12).

31 січня 2017 року ОСОБА_1 звернулася до головного архітектора м. Бровари начальника управління містобудування та архітектури Рибакової Л. Є. із заявою за №9-5-К-173 про надання містобудівних умов для будівництва індивідуального житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 (а. с.13).

За результатами розгляду звернення позивача ОСОБА_1 на засіданні інвестиційної ради міста було прийняте рішення відмовити в будівництві індивідуального житлового будинку (житловий будинок квартирного типу на 24 квартири). Дане рішення мотивоване тим, що наміри забудови земельної ділянки за вказаною адресою не відповідають містобудівній документації, затвердженої рішенням Броварської міської ради від 14.06.2007 року № 363-22-05, а також у зв'язку із відсутністю інженерних мереж водопостачання та каналізування в зазначеному районі (а. с.14).

Відповідно до п. 2.4. Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України "Про затвердження Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст" від 07.07.2011 року № 109, підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Згідно частин 2, 3 та 5 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.

Перелік об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.

Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Пунктом 2.2. Положення про Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, Управління, відповідно до покладених на нього завдань розробляє та видає в установленому порядку забудовникам містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок, будівельні паспорти на будівництво, реконструкцію, реставрацію та капітальний ремонт будинків і споруд, прокладання інженерних та транспортних мереж; розглядає звернення громадян, інших суб'єктів містобудування з питань, що належать до його компетенції, приймає відповідні рішення.

Таким чином, з огляду на вказані вище норми законодавства за результатами розгляду заяви про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки спеціально уповноваженим органом може бути прийнято рішення про надання таких умов або про відмову їх наданні. При цьому, відповідь у формі листа не може вважатися рішенням суб'єкта владних повноважень.

Судом першої інстанції правильно встановлено, що на звернення позивачки ОСОБА_1 із заявами про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки розміром 0,2 га, за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 3210600000:01:019:0040, для будівництва індивідуального житлового будинку відповідачами в межах строку не було прийнято жодного із передбачених законом рішень за результатами розгляду таких звернень, а надавалась відповідь у формі листів.

З огляду на вищевикладене, вказаний суд дійшов обґрунтованого висновку про вчинення відповідачами протиправної бездіяльності щодо ухвалення передбачених законом рішення за результатами розгляду зверненню позивачки ОСОБА_1.

Разом з тим, колегія суддів Верховного Суду вважає передчасними висновки суду першої інстанції про наявність підстав для зобов'язання Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області надати ОСОБА_1 містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, оскільки, як встановлено вище, відповідач не прийняв за результатами розгляду заяв позивачки будь-якого встановленого законом рішення.

З огляду на те, що суд не може підміняти собою державний орган, в даному випадку належним захистом порушених прав позивачки буде зобов'язання Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.08.2016 року та прийняти передбачене законом рішення за результатами її розгляду.

26. Частиною 1 статті 351 КАС України передбачено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

27. Таким чином, колегія суддів Верховного Суду вважає за необхідне скасувати рішення суду апеляційної інстанції повністю.

Рішення суду першої інстанції скасувати в частині зобов'язання Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області надати ОСОБА_1 містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки розміром 0,2 га, за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 3210600000:01:019:0040, на будівництво індивідуального житлового будинку та ухвалити в цій частині нове рішення, яким зобов'язати Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.08.2016 року та прийняти передбачене законом рішення за результатами її розгляду.

В решті - рішення суду першої інстанції слід залишити без змін.

28. Керуючись статтями 341, 344, 349, 351, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

постановив:

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.

2. Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2018 року по справі №361/3476/17 - скасувати.

3. Рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 17 квітня 2018 року по №361/3476/17 - скасувати в частині зобов'язання Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області надати ОСОБА_1 містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки розміром 0,2 га, за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер undefined, на будівництво індивідуального житлового будинку.

4. Ухвалити в цій частині нове рішення, яким зобов'язати Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Київської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.08.2016 року та прийняти передбачене законом рішення за результатами її розгляду.

5. В решті рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 17 квітня 2018 року по №361/3476/17 - залишити без змін.

6. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т. Г. Стрелець

Судді А. І. Рибачук

Л. В. Тацій
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст