Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 05.10.2016 року у справі №808/8212/14 Постанова ВАСУ від 05.10.2016 року у справі №808/8...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"05" жовтня 2016 р. м. Київ К/800/39429/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі Приходько І. В. Бухтіярової І. О. Борисенко І.В.розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області

на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 18.12.2014 р.

та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23.07.2015 р.

у справі № 808/8212/14

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Альянс Буд»

до Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області

про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А:

У листопаді 2014 р. Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Альянс Буд» (далі - позивач, ТОВ «Будівельна компанія «Альянс Буд») звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області (далі - відповідач, ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя ГУ Міндоходів у Запорізькій області), в якому просило:

- визнати протиправними дії відповідача щодо внесення коригувань до автоматизованої інформаційної системи «Податковий блок», зокрема, до підсистеми «Аналітична система» на підставі акту № 181/08-27-22-2211/39087754 від 22.08.2014 р. «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Будівельна компанія «Альянс Буд» щодо документального підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.03.2014 р. по 31.07.2014 р.»;

- зобов'язати відповідача відновити в автоматизованій інформаційній системі «Податковий блок», зокрема, у підсистемі «Аналітична система», показники податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ, які були відкориговані податковим органом на підставі акту № 181/08-27-22-2211/39087754 від 22.08.2014 р. «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Будівельна компанія «Альянс Буд» щодо документального підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.03.2014 р. по 31.07.2014 р.»;

- зобов'язати відповідача вилучити з усіх податкових електронних баз даних ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області інформацію, внесену на підставі акту № 181/08-27-22-2211/39087754 від 22.08.2014 р. «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Будівельна компанія «Альянс Буд» щодо документального підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.03.2014 р. по 31.07.2014 р.».

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 18.12.2014 р., залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23.07.2015 р. адміністративний позов задоволено.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просив скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 18.12.2014 р. та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23.07.2015 р. та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Позивач процесуальним правом надати письмові заперечення не скористався.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження на підставі положень статті 222 Кодексу адміністративного судочинства України.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області, здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ «Будівельна компанія «Альянс Буд» щодо документального підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 01 березня 2014 р. по 31 липня 2014 р., за результатами якої складено акт від 22 серпня 2014 р. №181/08-27-22-2211/39087754 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Будівельна компанія «Альянс Буд» щодо документального підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.03.2014 р. по 31.07.2014 р.».

Згідно з висновками акту податковий орган дійшов висновку, що документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин ТОВ «Будівельна компанія «Альянс Буд» з контрагентами-постачальниками при придбанні товарів (послуг) та з контрагентами-покупцями при постачанні товарів (послуг).

Податкові повідомлення-рішення за результатами перевірки відповідачем не приймались, але інформацію на підставі акту внесено в базу даних ІС «Податковий блок», що підтверджується листом про надання інформації від 09.12.2014 р. № 1293/9/08-27-22-1117.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодилася колегія суддів апеляційної інстанції, виходив з того, що до прийняття податкового повідомлення-рішення у податкового органу відсутні правові підстави для внесення будь-яких змін до автоматизованих систем.

З таким висновками судів попередніх інстанцій не погоджується колегія суддів касаційної інстанції, виходячи з наступного.

У пункті 61.1 статті 61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 Податкового кодексу України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

Відповідно до пункту 74.1 статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань (пункт 74.2 цієї статті).

За змістом вказаних правових норм дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, отриманої внаслідок проведення податкової перевірки є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов'язків по збиранню доказової інформації щодо наявності чи відсутності документального підтвердження відповідних операцій, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку. Зазначені дії самі по собі не створюють для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов'язкових юридичних наслідків.

Аналогічна правова позиція висловлена в постанові Верховного Суду України від 08.12.2015 р. у справі № 21-4557а15.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку щодо необхідності скасування рішень судів першої та апеляційної інстанцій та відмови у задоволенні позовних вимог.

З огляду на викладене, судова колегія Вищого адміністративного суду України встановивши наявність обставин, що зумовлюють необхідність застосування нормативного припису статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, приходить до висновку про скасування рішення судів попередніх інстанцій та прийняття нового про відмову у задоволенні позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись статтями 160, 167, 220, 222, 223, 229, 230, 232, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області задовольнити.

Скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 18.12.2014 р. та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23.07.2015 р. у справі № 808/8212/14.

Прийняти нову постанову, якою в задоволені адміністративного позову відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі. Заява про перегляд судового рішення в адміністративній справі Верховним Судом України може бути подана з підстав, в порядку та у строки, що встановлені статтями 236-238 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя (підпис) І. В. Приходько Судді: (підпис) І. О. Бухтіярова (підпис) І.В. Борисенко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст